Már az évfordulós koncert idején sokszorosan megfogadtam,
hogy nem fogok Quimby koncertre járni, legalábbis egy darabig, mert ár-érték
arányban a betesszük cédén változat még akkor is jobban megérné, ha
eredetiben megvásárolnám a lemezeket. Aztán a tavalyi párkányi koncert csak
ráerősített erre, amelyben szintúgy nem jött akkora belső átélés sem a
színpadról, mint egy közepes március tizenötödikei gimnazista irodalmi
színpadban.
De ez most más lesz, gondoltam, mert ez kérem Teátrum. Nem koncert, hanem színházművészeti performansz. És Isten bocsássa meg, mi másra számít ilyenkor az ember, még az is, aki nem olvasott túl sok Peter Brookot, mint hogy olyasmikkel találkozhat, mint Színpadkép, Dramaturgia, Színpadi Mozgás, Párbeszédek, neadjisten Történet.
Ami történt, az nyomokban tartalmazott díszletet (10-12 hol
ki-hol be kapcsolt karácsonyfaégő-füzér), kiscserkész-tábortüzi átkötő jelenet
mércével mérve is gyatra bábjeleneteket sufnituning paravánnal, és néhány elb*ott felvezető
monológot, szám szerint kettőt, amelyekből egynek nem volt se füle, se farka,
mivel arról sikerült szólnia, hogy Tibi elfelejtette a dalszöveget. Plusz
néhány újrahasznosított vetítés a háttérben.
Ha elfogadjuk alap paradigmának azt, hogy ez egy igényes zenekar, akkor az lenne a minimum, hogy nézzenek utána a két lépésnyi távolságnál is közelebb jövő-menő színházi szakember haverjaiknál, hogy miért is nem elég magunk elé lógatni egy rövid lábat mímelő farmergatyát és elviselhetetlen hangon rikácsolni ahhoz, hogy ami történik, azt bábjelenetnek legyen nevezhető. Vagy gondolkodjanak el, hogy az évezredes repertoárból összeszedett-vedett dalok hogyan állhatnának össze egy képpé.
De a baj nem is ez. Hanem a kiégettség. Hogy Tibi akárhogy
is csűri-csavarja, már nem tudja új dallammal énekelni, hogy tékozló angyal a
magasban. És hogy nagyon látszik, amikor a billentyűsnek egy dal közepén eszébe jut, hogy
holnap vajon ki hozza el a gyereket a napköziből. Hogy a csapat egy befutott
lakodalmas-zenekar allűrjeit viseli magán és bár a negyvenes nők ugyanúgy
visonganak a nézőtéren, mint korábban, ők maguk, a zenészek nem jutnak el az
alkotásig. Csak zenélnek, zenélgetnek.
Nem kéne a Most múlik pontosant eljátszani már, Tibi, ha te
se szereted. Attól, hogy aláteszed a Carmina Burana alapritmusát, még nem lesz
jobb, bazmeg. Nem is lenne muszáj színpadra lépni, ha nincsen mondanivaló. Ha unod önmagad. Nem
is muszáj újdonságokkal előrukkolni, ha nem adatik épp most meg a
felszabadultság. Tudom, hogy ilyen korán készülni a búcsúkoncertre, meg a
visszatéréskoncertre, kiábrándító nagyon. Tudom. Addig kicsit rajzoljál, hátha az
megindít.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Mesélj, szerinted?